Studiu: Gaura din stratul de ozon nu se reface și chiar s-ar putea extinde

strat de ozon
ESA

Regenerarea stratului de ozon – care se află la kilometri deasupra Pământului și protejează planeta de radiațiile ultraviolete – a fost anunțată ca una dintre cele mai mari realizări de mediu ale lumii, scrie CNN.

Dar, într-un nou studiu publicat marți, unii oameni de știință susțin că s-ar putea să nu se regenereze deloc și că gaura s-ar putea chiar extinde.

Concluziile sunt în dezacord cu evaluările larg acceptate ale stării stratului de ozon, inclusiv un studiu recent susținut de ONU, care a arătat că acesta va reveni la nivelurile din anii 1980 începând cu 2040.

În 1987, mai multe țări au convenit să interzică sau să elimine treptat utilizarea a peste 100 de substanțe chimice care epuizează stratul de ozon care au provocat o „găură” în stratul de deasupra Antarcticii.

Afectarea stratului de ozon este atribuită în principal utilizării clorofluorocarburilor sau CFC, care erau comune în spray-urile cu aerosoli, solvenți și agenți frigorifici.

Clotilde Armand, acuzații: „Începem ziua cu o nouă dovadă de fraudă… Marcele, ți-am zis că nu te pricepi la matematică”

Această interdicție, convenită în cadrul Protocolului de la Montreal, este considerată pe scară largă ca a fost eficientă în sprijinirea refacerii stratului de ozon.

Dar gaura, care crește peste Antarctica în timpul primăverii, înainte de a se micșora din nou în vară, a atins dimensiuni record în 2020 până în 2022, determinând oamenii de știință din Noua Zeelandă să investigheze de ce.

Într-o lucrare, publicată de Nature Communications, ei au descoperit că nivelul de ozon s-a redus cu 26% din 2004.

„Aceasta înseamnă că gaura nu numai că a rămas mare ca suprafață, dar a devenit și mai adâncă [adică are mai puțin ozon] în cea mai mare parte a primăverii antarctice”, a spus Hannah Kessenich, doctorand la Universitatea din Otago și autor principal al lucrării. studiu.

Singurul cuvânt folosit de maghiari după ce au văzut echipamentul României de la EURO 2024
Un nou animal a fost descoperit de cercetători. Este surprinzător ce mănâncă. FOTO

O specie de peşte vegetarian apropiată de piranha a fost descoperită în Amazonia braziliană şi numită „Sauron", datorită asemănării sale cu maleficul Stăpân al Inelelor, a anunţat marţi Muzeul britanic de Istorie Naturală, potrivit AFP.

Descoperirea care schimbă totul. Ce au găsit oamenii de știință în vârful vulcanilor gigantici de pe Marte

Planeta Marte a dezvăluit încă unul dintre secretele sale: chiciură a fost descoperită în vârful vulcanilor săi gigantici, o descoperire neaşteptată, care le va permite oamenilor de ştiinţă să înţeleagă mai bine ciclul apei pe "Planeta Roşie".

Dovezi ale primelor ploi căzute pe Pământ, găsite în cristalele primordiale. Se schimbă ceea ce știam despre Terra

Noi cercetări arată că primele ploi au căzut pe Pământ în urmă cu aproximativ 4 miliarde de ani, mult mai devreme decât se credea până acum.

Rata anuală a inflaţiei a coborât, în luna mai 2024, la 5,12%, de la 5,9% în aprilie.

Alianța PSD-PNL a primit aproape jumătate din voturi la alegerile europarlamentare. Ce arată datele BEC

Rezultatele centralizate până acum de Biroul Electoral Central confirmă că PSD și PNL au adunat împreună 70 la sută dintre voturile pentru primarii și consilierii locali.

New York Times: SUA vor furniza Ucrainei un nou sistem de apărare antiaeriană Patriot

Joe Biden intenţionează să pună la dispoziţia Kievului un nou sistem de apărare antiaeriană Patriot pentru ca Ucraina să se protejeze de atacurile ruseşti, potrivit New York Times.