Studiu. Cele mai vechi continente din Calea Lactee ar putea fi cu 5 miliarde de ani mai vechi decât cele de pe Pământ

planete

Mai multe exoplanete de la marginea galaxiei noastre ar fi putut forma continente – cu forme avansate de viață – cu 5 miliarde de ani mai devreme decât Pământul, arată o nouă cercetare.

Asta înseamnă că ar putea exista mai multe lumi în Calea Lactee, care adăpostesc viață extraterestră chiar mai avansată decât a noastră.

Astrobiologii cred că o planetă trebuie să aibă anumite caracteristici pentru a susține viața: oxigen în atmosferă, ceva care să protejeze organismele de radiațiile periculoase și apă lichidă, pentru început.

Deși masele mari de uscat nu sunt strict necesare pentru apariția organismelor vii, istoria Pământului arată că acestea sunt importante pentru ca viața să se dezvolte și să existe pentru perioade lungi de timp. Prin urmare, dacă o exoplanetă a avut continente înaintea Pământului, înseamnă că pe acea planetă ar putea exista viață mai veche și mai avansată.

Această gândire a determinat-o pe Jane Greaves, astronom la Universitatea Cardiff din Marea Britanie, să răspundă la întrebare: Când au apărut primele continente pe o planetă din galaxia noastră? Se pare că este posibil ca continentele - și poate viața - a două exoplanete să fi apărut cu patru până la cinci miliarde de ani înaintea celor de pe Pământ.

nucleul pamantului
BBC: Ceva foarte ciudat se întâmplă în interiorul miezului Pământului. Iată ce înseamnă pentru planetă

Dacă viața de pe o altă planetă a avut un avans de cinci miliarde de ani, aceasta "ar putea găzdui viață mai evoluată decât noi", a scris Greaves într-un studiu, publicat în numărul din septembrie al revistei Research Notes of the American Astronomical Society, potrivit Space.com.

Continentele se formează datorită tectonicii plăcilor, mișcarea plăcilor de rocă ce plutesc deasupra măruntaielor topite ale unei planete. Căldura din nucleul unei planete împiedică magma să se întărească și să oprească mișcarea continentelor.

Această căldură provine de la elementele radioactive - cum ar fi uraniul-238, toriul-232 și potasiul-40 - din nucleul planetei, care degajă energie pe măsură ce se dezintegrează.

Cele mai multe dintre aceste elemente radioactive provin din evenimente cosmice catastrofale, cum ar fi exploziile de supernove și coliziunile dintre coji moarte de stele gigantice, cunoscute sub numele de stele neutronice. Urme ale acestor elemente pot fi detectate în lungimile de undă ale luminii emise de stele.

În noua sa lucrare, Greaves a folosit nivelurile de uraniu-238 și potasiu prezente în stelele din apropiere, plus vârstele stelelor măsurate de satelitul Gaia, pentru a estima momentul în care o ipotetică planetă stâncoasă din jurul fiecăreia dintre aceste stele a devenit suficient de fierbinte pentru ca tectonica plăcilor să apară.

Ea a descoperit că primele continente s-au format în jurul stelelor asemănătoare Soarelui din apropiere cu până la 2 miliarde de ani mai devreme decât a început tectonica plăcilor pe Pământ. Cele mai vechi continente de pe o stea apropiată se află în jurul stelei HD 4614, la aproximativ 20 de ani lumină de Pământ. Cu toate acestea, timpul de început al Pământului este mediu pentru vecinătatea noastră cosmică.

Totuși, două stele ies în evidență: Planetele a două stele puțin mai mici decât Soarele nostru (HD 76932 și HD 201891), situate la 70, respectiv 110 ani lumină de noi, într-o regiune cunoscută sub numele de "discul gros", ar fi putut forma continente cu până la 5 miliarde de ani mai devreme decât noi.

Pe baza eșantionului său de doar 29 de stele și a celor mai bune estimări actuale ale astronomilor privind probabilitatea ca o planetă să fie locuibilă, Greaves a scris: "numai în acest eșantion ar putea exista două sisteme cu biosfere mai avansate decât aici, pe Pământ".

Galerie de lux în finala Champions League! Partenerele starurilor de la Real Madrid și Borussia Dortmund, prezente pe Wembley
Posibile dovezi de viață pe o planetă aflată la 120 de ani-lumină de Pământ. Descoperirea făcută de NASA

Oamenii de știință de la NASA au anunțat existența unui posibil ocean de apă rară pe o exoplanetă gigantică, aflată la zeci de ani-lumină depărtare și, de asemenea, un indiciu chimic al unui posibil semn de viață.

Dacă aruncați o privire rapidă sub suprafața Pământului, veți descoperi cât de multe lucruri nu știm despre ceea ce se întâmplă chiar sub picioarele noastre - notează BBC Science.

A fost descoperită cea mai strălucitoare planetă din Sistemul Solar. Se află la peste 260 de ani-lumină de Pământ | VIDEO

Cea mai strălucitoare planetă detectată vreodată în afara sistemului nostru solar a fost observată de astronomi, potrivit unui studiu publicat luni.

El Nino, încălzirea oceanului planetar, un fenomen meteo care îngrijorează. Vremea extremă își face simțită prezența

Peste tot în lume, vremea extremă își face simțită prezența, semn că schimbările climatice nu sunt doar o vorbă.

Tinerele românce luate de ape în Italia au fost găsite decedate. Nu se știe nimic despre băiatul care le însoțea

Trupurile neînsuflețite a doi dintre cei trei tineri români care au dispărut în apele râului Natisone după ce, vineri, au fost luaţi de ape sub podul Romano din Orsaria di Premariacco (Udine).

Scandal electoral și bătăi de stradă la Belciugatele. Echipa PSD s-a confruntat dur cu cea a PNL. Poliția a intervenit

Primarul și viceprimarul PSD din comuna Belciugatele au fost implicați într-un scandal electoral care s-a lăsat cu intervenția Poliției și a Ambulanței.

ÎPS Teodosie și-a exprimat public părerea despre donarea de organe. Pe care dintre acestea „nu este moral să le dăm”

Arhiepiscopul Tomisului, ÎPS Teodosie, şi-a exprimat public opinia despre donarea de organe, întrebat despre acest subiect în emisiunea la care participă cu regularitate, la un post de radio.