De ce nu avem încă pe stradă mașini autonome. Tehnologia există deja, dar are niște limitări

×
Codul embed a fost copiat

2023 se încheie imediat și tot nu avem mașini autonome pe stradă. Uneori nici marcaje nu avem, dar asta-i altă poveste.

Visăm la mașini care să se conducă singure de ceva timp - mai ales atunci când este aglomerat, în loc să ne enervăm pe DN1, nu mai bine ne uităm la Groapa sau Clanul pe Voyo?

Tehnologia există deja, dar are niște limitări - în special legislative. În Statele Unite ale Americii, locuitorii pot comanda deja, contra-cost, primele mașini de ridesharing fără șofer. Se va întâmpla și la noi?

Ni se promit de ceva timp mașini autonome... Și tot nu le avem. O dată pentru că sunt mai scumpe, dar nu aș da vina pe posibilitățile noastre de cumpărare.

Dezvoltarea mașinilor autonome înseamnă multe resurse plus piedici legislative. Companiile auto lucrează de zeci de ani și au cheltuit sute de miliarde de dolari până acum. Și-n ciuda investițiilor, tot nu sunt disponibile la scară largă. Se pare că omul chiar se pricepe la condus, dacă nu reușim să facem un computer la fel de bun.

Citește și
De ce nu mai poate statul român să recupereze nimic de la Dan Voiculescu, Ovidiu Tender și Puiu Popoviciu. Sentințele care le-au salvat milionarilor peste 250 de milioane de euro

Practic - deși mașinile autonome au deja zeci de milioane de kilometri parcurși acolo unde au voie să meargă și puține accidente în care sunt implicate, nu au experiența unui om

Omul are niște calități care sunt foarte greu pentru un computer să le copieze, chiar și cu ajutorul inteligenței.

1. Are intuiție - simte pericolul - mașina autonomă reacționează doar când apare un obstacol.
2. Omul se adaptează - Plouă? Ninge? E aglomerat? A apărut un șantier nou? Schimbări de marcaje?
3. Oamenii sunt ființe sociale. Facem semn altor șoferi, facem loc motocicliștilor


Practic, ce încearcă inginerii să facă e să învețe un calculator cum să vadă, să audă și să simtă - ca mai apoi să ne replice la volan. Și de multe ori, tot nu va fi pregătit ca noi. Sunt poate, mereu situații noi care pot apărea.

Dar, ce-i drept, astăzi - dacă locuiești în Germania, China sau Statele Unite ale Americii îți vei putea cumpăra mașină autonomă. Poate fi folosită doar în aceste țări.

Mașinile pe care le vedem acum pe străzi, că virează, sunt nivelul 2. Practic, e nevoie tot timpul ca șoferul să fie cu ochii pe drum. Tehnologiile de la Mercedes-Benz - Drive Pilot sau de la BMW, Personal Pilot L3 nu necesită atenția șoferului.

În San Francisco, două companii au folosit mașini autonome pentru RideSharing. Google, prin Waymo - o subsidiară a gigantului american și Cruise, companie General Motors.

Iar o mașină antrenată în Las Vegas, nu ar ști să conducă și prin Fălticeni, Jilava sau Sibiu. Alte marcaje, altfel de intersecții ba chiar și altă iluminare stradală pe timpul nopții. La noi sunt șanse să mari să dai peste o căruță,

Omul are calități pe care un computer nu le poate dobândi prea curând. Poate niciodată.

Computerul conduce întotdeauna bazat pe experiență anterioară. Nu are intuiție. Nu are adaptabilitate. Oamenii interacționează între ei, își fac semne. Sunt creativi.

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
Citește și...
Mesajele primite de români pe Facebook și Instagram. Anunțul făcut de compania „Meta”. „Ai dreptul de a obiecta”
Mesajele primite de români pe Facebook și Instagram. Anunțul făcut de compania „Meta”. „Ai dreptul de a obiecta”

Utilizatorii români de Facebook și Instagram au început să primească mesaje prin care sunt anunțați că „Meta'', compania mamă, va folosi conținutul postat de ei pentru a îmbunătăți inteligența artificială.  

Jocurile video dezvoltate de tinerii români care încurajează generația Z să voteze pot fi jucate acum pe telefoanele mobile
Jocurile video dezvoltate de tinerii români care încurajează generația Z să voteze pot fi jucate acum pe telefoanele mobile

Avem câteva jocuri interesante, dezvoltate de elevi și studenți, gândite să încurajeze tinerii să iasă la vot.

iLikeIT. Cum să ne protejăm informațiile de pe platformele de socializare în fața noului val de sisteme AI
iLikeIT. Cum să ne protejăm informațiile de pe platformele de socializare în fața noului val de sisteme AI

Utilizatorii rețelelor de socializare trebuie să justifice de ce nu vor ca datele lor să fie folosite pentru dezvoltarea serviciilor de inteligență artificială.

Recomandări
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș

Au fost găsite, duminică, trupurile celor două fete din România luate de ape vineri, în Italia, după o viitură pe râul Natisone.

După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă
După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă

„Pe drum spre Europa” partea I. Uniunea Europeană ne-a pus la dispoziție peste 20 de miliarde de euro din 2007 și până în prezent ca să ne modernizăm infrastructura.

Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”
Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”

Într-o lume în care vârsta este privită de multe ori ca o barieră, un nou studiu aduce în discuție ideea că bătrânețea reprezintă, de fapt, mai mult o problemă de percepție.