William Friedkin a murit. Regizorul filmelor „The Exorcist” şi „The French Connection” avea 87 de ani

William Friedkin
Getty

William Friedkin, regizorul premiat cu Oscar pentru „The Exorcist” şi „The French Connection”, a murit la vârsta de 87 de ani, scrie The Guardian.

Cineastul a murit la Los Angeles, informaţie confirmată de decanul Universităţii Chapman, Stephen Galloway, un prieten al soţiei sale, şi de fostul producător Sherry Lansing.

Friedkin a fost considerat unul dintre cele mai îndrăzneţe şi influente talente ale generaţiei sale, câştigând un Oscar pentru cel mai bun regizor pentru „The French Connection” în 1972. De asemenea, a fost nominalizat pentru „The Exorcist” în 1974. Ambele filme au fost nominalizate pentru cel mai bun film, iar „The French Connection” a câştigat Oscarul.

Friedkin şi-a început cariera pe marele ecran în 1965 cu „Good Times”, o comedie cu Sonny şi Cher. Deşi filmul a primit în mare parte recenzii negative, Friedkin a declarat mai târziu: „Am făcut filme mai bune decât Good Times, dar nu m-am distrat niciodată atât de mult”.

„The French Connection”, primul mare succes pentru Friedkin

Thrillerul poliţist „The French Connection” din 1971 i-a adus primul său succes real, un succes comercial şi de critică, considerat de atunci unul dintre cele mai bune filme realizate vreodată. Friedkin a vorbit despre lipsa de încredere a studioului în film şi despre surpriza provocată de succesul acestuia. „A fost lansat şi imediat s-a dus pe acoperiş ca o rachetă", a spus el în 2021. „Nu ştim de ce, dar uneori se întâmplă asta”.

Citește și
A murit Peter Brook, unul dintre cei mai mari regizori din secolul al XX-lea
A murit Peter Brook, unul dintre cei mai mari regizori din secolul al XX-lea
De ce nu mai poate statul român să recupereze nimic de la Dan Voiculescu, Ovidiu Tender și Puiu Popoviciu. Sentințele care le-au salvat milionarilor peste 250 de milioane de euro

Filmul rămâne o influenţă importantă pentru mulţi dintre regizorii care îi vor urma lui Friedkin. David Fincher, Steven Spielberg şi Akira Kurosawa l-au citat cu toţii ca având un impact asupra operei lor.

A fost urmat de un alt succes, o adaptare a romanului de groază „The Exorcist” al lui William Peter Blatty. Acesta a devenit un succes, obţinând peste 425 de milioane de dolari la nivel mondial dintr-un buget de 12 milioane de dolari. Într-un interviu acordat publicaţiei The Guardian, Friedkin susţine că a fost „concediat de vreo cinci ori” în timpul producţiei, dar faptul că a avut probleme pe platourile de filmare nu a împiedicat ca filmul să fie desemnat primul de groază care a primit o nominalizare la Oscar pentru „cel mai bun film”.

Martin Scorsese l-a numit unul dintre cele mai înfricoşătoare filme realizate vreodată. El a afirmat că este „la fel de înfiorător ca în ziua în care a fost lansat”.

A dus la o franciză, precum şi la un serial de televiziune (anul acesta va apărea şi o continuare). Friedkin a mărturisit că nu s-a uitat niciodată la nimic din ceea ce a urmat, notează News.ro.

Următorul său film, thrillerul de acţiune din 1977, Sorcerer, a fost considerat iniţial o dezamăgire critică şi comercială, dar a fost reevaluat de atunci. Adaptarea romanului lui Georges Arnaud, „The Wages of Fear” a fost citată ca fiind filmul preferat al lui Friedkin. „Nu am nicio idee de ce a eşuat”, a declarat el pentru The Guardian. „Niciun clarvăzător nu a venit la mine cu motivul. Mulţi oameni se aşteptau, după titlu, ca acesta să fie un fel de continuare a filmului „The Exorcist”, ceea ce nu este. A fost lansat în cinematografe în aceeaşi săptămână cu „Star Wars”, am auzit şi asta. Cred că nu a fost ceea ce oamenii se aşteptau să vadă. Şi când se întâmplă asta, sunt dezamăgiţi”.

„Un adevărat maestru al cinematografiei”

Thrillerul său din 1980, „Cruising”, cu Al Pacino în rolul unui poliţist care se infiltrează sub acoperire în lumea subterană a homosexualilor din New York, a stârnit controverse la acea vreme, protestatarii pentru drepturile homosexualilor fiind nemulţumiţi de această reprezentare. Producţia a dus la proteste în oraş şi, deşi filmul a fost prost primit atunci - fiind nominalizat la trei premii Zmeura de Aur -, a fost ulterior apreciat. „Nu am intenţionat niciodată ca „Cruising” să fie un fel de declaraţie despre viaţa homosexuală”, a declarat Friedkin în 2017. „Pentru mine, a fost un fundal exotic pentru o crimă misterioasă care nu fusese niciodată văzută într-un film mainstream”.

Printre filmele ulterioare ale lui Friedkin se numără „Jade”, „Rules of Engagement”, „Bug” şi „Killer Joe”, cu Matthew McConaughey. Cel mai recent film al său a fost documentarul din 2017 „The Devil and Father Amorth”.

Ultima sa creaţie va avea premiera la festivalul de film de la Veneţia din acest an, thrillerul juridic „The Caine Mutiny Court-Martial”. Filmul îi are în rolurile principale pe Kiefer Sutherland şi Jason Clarke şi se bazează pe piesa de teatru din 1953 a lui Herman Wouk.

Friedkin a vorbit adesea despre declinul cinematografiei americane, criticând filmele cu supereroi şi alte superproducţii ale studiourilor. „Întreaga idee a filmului de artă sau a filmelor experimentale, care să primească un public în cinematografe a dispărut practic din Statele Unite şi din atât de multe alte ţări, cu excepţia unor zone marginale”, a declarat el într-un interviu din 2015. „Iar când am crescut eu era un element de bază al cinematografiei”.

Actorul Elijah Wood l-a numit „un adevărat maestru al cinematografiei a cărui influenţă va continua să se extindă pentru totdeauna”.

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
Citește și...
A murit regizoarea Sanda Manu, la vârsta de 89 de ani
A murit regizoarea Sanda Manu, la vârsta de 89 de ani

Sanda Manu, regizor de teatru şi profesor universitar la Facultatea de Teatru din cadrul Universităţii „Spiru Haret”, a murit la vârsta de 89 de ani, a precizat Uniunea Teatrală din România pentru Agerpres.

A murit Peter Brook, unul dintre cei mai mari regizori din secolul al XX-lea
A murit Peter Brook, unul dintre cei mai mari regizori din secolul al XX-lea

Britanicul Peter Brook, personalitate legendară a industriei teatrale şi unul dintre cei mai influenţi regizori din secolul al XX-lea, a murit, sâmbătă, la vârsta de 97 de ani.

”Don't look up!”, cel mai comentat film al momentului, explicat de către DiCaprio și regizor
”Don't look up!”, cel mai comentat film al momentului, explicat de către DiCaprio și regizor

Regizorul Adam McKay, care a scris și a regizat cel mai discutat film al momentului, ”Don't look up!”, a explicat într-un interviu pentru Variety la ce s-a gândit exact atunci când a conceput unele scene.

Regizorul Jaime Osorio Márquez a ales să moară la 46 de ani prin sinucidere asistată
Regizorul Jaime Osorio Márquez a ales să moară la 46 de ani prin sinucidere asistată

Regizorul Jaime Osorio Márquez, care a fost creator şi regizor al primului serial columbian pentru HBO Max, „A Thousand Fangs” („Mil Colmillos”), a ales să moară la 46 de ani prin sinucidere asistată, vineri, în Columbia, unde eutanasia este legală.

Recomandări
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș

Au fost găsite, duminică, trupurile celor două fete din România luate de ape vineri, în Italia, după o viitură pe râul Natisone.

După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă
După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă

„Pe drum spre Europa” partea I. Uniunea Europeană ne-a pus la dispoziție peste 20 de miliarde de euro din 2007 și până în prezent ca să ne modernizăm infrastructura.

Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”
Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”

Într-o lume în care vârsta este privită de multe ori ca o barieră, un nou studiu aduce în discuție ideea că bătrânețea reprezintă, de fapt, mai mult o problemă de percepție.